הרעיון הבסיסי של התשובה הוא רצונו של אדם להשתפר, כל אדם לפי רמתו המוסרית, התשובה מתייחסת לכל אדם באשר הוא אדם, שהרי אין אדם אשר יכול לומר על עצמו שאין לו במה להשתפר."שלשה דברים מבטלים את הגזירה הקשה: תשובה תפילה וצדקה". התשובה מכפרת על כל העבירות, אפילו פשע כל ימיו ועשה תשובה באחרונה - בעל תשובה הוא.
המחלקה מארגנת את עצרת התשובה בין "כסה - לעשור" (ראש השנה נקרא "כסה" כמו שנאמר בתהילים: "תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו" ויום הכיפורים נקרא עשור כמו שנאמר בספר ויקרא: "אך בעשור לחודש השביעי הזה יום הכיפורים הוא") בו האדם תלוי בין שני ימי דין. בין ראש השנה שבו נכתב דינו ובין יום הכיפורים שהוא זמן חתימת הדין.
עצרת התשובה מיועדת לציבור הרחב ומתקיימת במעמד רב העיר אשר מסביר את חשיבות התשובה בתקופה זו, הקב"ה ממתין ומצפה לתשובת החוטאים כמו שנאמר: "דרשו ה` בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב". ולכן אע"פ שהתשובה והצעקה יפה לעולם, בעשרה ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים יפה היא ביותר ומתקבלת מיד.